Отворени позив РТС-у да организује дебату о метроу

ДСС
19. октобар 2021.
Отворени позив РТС-у да организује дебату о метроу

Годинама, да не кажем десетинама година, уназад метро је недосањани сан грађана Београда и свака градска власт, посебно у току предизборних кампања, је обећавала да ће у свом мандату исти да изгради. До последње градске власти, прва траса метроа је била уредно дефинисана и потврђена сваком студијом а урађено их је више и она је предвиђала трасу од Устаничке, преко Булевара краља Александра, Правног факултета, Трга Николе Пашића, Трга Републике, Академије, преко моста до Новог Београда Булеваром Зорана Ђинђића, Арене, све до Творничке улице у Земуну. То је била централна линија метроа.

Не обазирући се на стварне потребе грађана, занемарујући све претходне студије, градске власти су одлучиле, а у питању је очигледно политичка одлука која има мало везе са струком, да прву линију праве трасом од Железника, преко Макиша, Сајма, са станицама код моста Газела, Савског трга, Трга републике, Цвијићеве, Панчевачког моста, Вишњичком до Миријевског булевара и на крају Миријева.

Пре неколико дана, 12. октобра 2021. године одржана (полу)јавна седница Комисије за планове Скуштине града Београда. На седници, на којој су спречени да присуствују представници одређених организација и медија, усвојен је Предлог генералне регулације шинског система који, између осталог, дефинише трасе београдског метроа. Завршни чин у припремама за реализацију овог огромног пројекта, за који смо уверени да се планира на погрешан начин, следи на седници Скуштине града Београда која се најављује за новембар месец.

Постављају се бројна отворена питања која се тичу предложеног решења:

1.  Да ли су изабране најбоље трасе, јер се постојећим предлогом приоритетно не решава највећи проблем - транспорт путника са Новог Београда и Земуна, у питању је скоро пола милиона грађана, у центар града, а приоритетно повезује још увек ненасељени део града (Макиш) са Миријевом?

2. Постојећи предлог у метро систем не укључује врло важне делове града - Главна железничка станица , Прокоп, Клиничко-болнички центар, Видиковац, Церак. Прокоп би требало да буде место укрштања метроа и железнице и много већи број људи би имао корист од овако предложеног измењеног  решења.  

3. Због чега је износ за градњу метроа порастао за неколико милијарди евра, јер је првобитна процена за све трасе метроа било око 4-4,5 милијарди евра?

Због свега овога сматрам да је веома важно да се у друштву поведе релевантна, стручна дискусија о оваквом решењу, јер се то тиче  свих грађана Београда, као и свих грађана Србије пошто ће и они морати да одвајају средства за изградњу метроа.

Уверен сам да је РТС, као јавни сервис који има обавезу правовременог и истинитог информисања грађана, имајући у виду значај овог пројекта за Град Београд и Републику Србију, као и вредност саме инвестиције, у стању да отвори дебату у којој би се поставила кључна питања - да ли је предложено решење добро и постоје ли квалитетнији предлози? 

Овим путем упућујем позив  Радио-телевизији Србије да организује серију дебатних емисија у којима би надлежне и струковне организације, факултети, одељења САНУ, као и истакнути стручњаци, а на самом крају, уколико нуде потребе и представници политичких странака и покрета били у прилици да сучеле аргументе о градњи београдског метроа.

Мислим да ће РТС тиме допринети  усвајању решења које ће бити остварење вишедеценијског сна, а не још један промашени пројекат, у ситуацији када као друштво на ту грешку немамо право.


Предраг Марсенић

Потпредседник ДСС