Soko je dokaz da i Novom Sadu trebaju šine

DSS
17. Jun 2022.
Soko je dokaz da i Novom Sadu trebaju šine

Javni gradski saobraćaj u Novom Sadu potrebno je poboljšati uvođenjem elemenata šinskog saobraćaja, odnosno lake gradske železnice ili tramvaja, poručuju iz novosadskog Gradskog odbora Nove demokratske stranke Srbije. To bi omogućilo brz i efikasan prevoz ogromnog broja putnika na najopterećenijem pravcu istok-zapad (Begeč-Budisava), navode u ovoj stranci i dodaju da je brzi voz „Soko” koji povezuje Beograd i Novi Sad pravi primer adekvatnog rešenja javnog saobraćaja. Veliko interesovanje građana za putovanje na ovoj relaciji govori u prilog činjenici da putnici znaju da prepoznaju funkcionalna rešenja po pitanju transporta bilo da je reč o putovanju zbog posla ili iz nekog drugog razloga.

Dr Bojan Radojević, predsednik novosadskog Gradskog odbora Novog DSS je izjavio da je evidentno da se u Srbiji grade brze pruge, u Beogradu je započeta izgradnja metroa, a jedino Novi Sad nikako da smogne hrabrosti da započne sa planiranjem i izgradnjom svog nasušnog šinskog javnog prevoza.

Za razliku od prevoza vozom, koncept javnog saobraćaja u drugom po veličini gradu u Srbiji ne odgovara potrebama građana koji su svakodnevno izloženi stresu zbog sve većih gužvi (naročito u špicu). Problem predstavljaju još i buka i zagađenje vazduha, ocenjuje Novi DSS. Broj vožnji automobilom povećava se iz godine u godinu, dok se  pešačenje i učešće prevoza putnika javnim prevozom smanjuje. Biciklistički saobraćaj je intenziviran, ali i dalje sveukupno vrlo malo učestvuje u prevozu putnika. Saobraćajna infrastruktura u centralnom delu grada se nije povećala, a ulice su istog profila već decenijama unazad. Građani očekuju da se to stanje popravi, smatraju u toj stranci. Kako navode, zbog svega ovoga javni gradski prevoz mora radikalno da se menja i omogući prebacivanje putnika sa kraja na kraj grada brzo, efikasno i ekološki prihvatljivo.

Umesto kupovine električnih autobusa novac bi trebalo usmeriti na planiranje i uvođenje elemenata šinskog saobraćaja. Prema Studiji koju je izradio Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu, novu tramvajsku mrežu bi činilo 5 linija: 1 – Novo Naselje – Centar – Liman IV, 2 – Železnička stanica – Sremska Kamenica I (Mišeluk), 3 – Novo Naselje – Centar – Sremska Kamenica (Mišeluk), 4 – Novo Naselje – Centar – Petrovaradin, 5 – Liman IV  – Centar – Petrovaradin.

Novi DSS ističe da su savremeni tramvaji bezbedni i komforni za vožnju. Osim toga, predstavljaju brz i ekološki prihvatljiv način urbanog javnog transporta. Niskopodni tramvaji omogućavaju lak ulazak putnika, naročito starijim osobama, osobama sa invaliditetom, roditeljima sa decom, biciklistima itd. Tramvaj može da preveze veliki broj putnika za kratko vreme, ne meša se sa ostalim gradskim saobraćajem i zbog toga je brži od drugih vidova saobraćaja. Pokreće ga nečujni elektromotor pa ne pravi buku. Moderni tramvaji imaju klima uređaje, u njima svira muzika, najavljuju se dolazeće stanice. Ovakav vid transporta pružio bi neophodnu alternativu automobilskom saobraćaju koji već godinama zatrpava širi centar grada, poručuju iz Novog DSS i apeluju da se započne sa sprovođenjem te važne investicije koja bi olakšala svakodnevno funkcionisanje građana i turista u Novom Sadu.